Varför är Västerås Flygklubb ansluten till KSAK?
Fördelar med att vara en KSAK-ansluten flygklubb
KSAK är en mer än hundraårig organisation som är paraplyorganisation för landets motorflygklubbar. KSAK arbetar övergripande med mängder av frågor som berör flyg och då främst allmänflyg och arbetar för att ta tillvara flygklubbarnas intressen. Man har också vissa myndighetsuppdrag och här kommer några exempel på sådant som KSAK arbetar med:
* Att bevaka och ta tillvara flygklubbars och medlemmars intressen, bland annat genom att vara remissinstans mot Transportstyrelsen och Regering/departement. Det kan röra sig om regeländringar, luftrum, avgifter, flygplansunderhåll mm.
* Att samverka med övriga intresseorganisationer för att stärka kraften från allmänflyget mot bl a mynigheter i vissa särskilt viktiga frågor.
* Att informera så att klubbar och medlemmar kan vara uppdaterade om vad som händer eller kommer att hända.
* Att arbeta med flygsäkerheten genom att följa upp och informera samt ge förslag till åtgärder. KSAK undersöker (utreder) olyckor med ultralätta flygplan.
KSAK-M
* Har den delegerade verksamheten för brandflyg inom ramen för det så kallade Hjälpflygtillståndet
* Är ett grenförbund till Svenska Flygsportförbundet (FSF) som i sin tur är ett specialidrottsförbund till Riksidrottsförbundet. Därmed är anslutna flygklubbar i formell mening idrottsklubbar med de fördelar som följer med detta.
* Leder på uppdrag av Flygsportförbundet tävlingsverksamheten inom motorflyget.
* Arrangerar möten och informerar på olika sätt så att viss samordning kan ske mellan klubbarna och erfarenheter föras över.
* Leder det ultralätta flyget i Sverige, vilket till stor del sker som från Transportstyrelsen delegerat uppdrag.
* Ger ut en proffsig flygtidning, Pilot Briefing, med fyra nummer per år som är exklusiv för medlemmar.
KSAK är en mer än hundraårig organisation som är paraplyorganisation för landets motorflygklubbar. KSAK arbetar övergripande med mängder av frågor som berör flyg och då främst allmänflyg och arbetar för att ta tillvara flygklubbarnas intressen. Man har också vissa myndighetsuppdrag och här kommer några exempel på sådant som KSAK arbetar med:
* Att bevaka och ta tillvara flygklubbars och medlemmars intressen, bland annat genom att vara remissinstans mot Transportstyrelsen och Regering/departement. Det kan röra sig om regeländringar, luftrum, avgifter, flygplansunderhåll mm.
* Att samverka med övriga intresseorganisationer för att stärka kraften från allmänflyget mot bl a mynigheter i vissa särskilt viktiga frågor.
* Att informera så att klubbar och medlemmar kan vara uppdaterade om vad som händer eller kommer att hända.
* Att arbeta med flygsäkerheten genom att följa upp och informera samt ge förslag till åtgärder. KSAK undersöker (utreder) olyckor med ultralätta flygplan.
KSAK-M
* Har den delegerade verksamheten för brandflyg inom ramen för det så kallade Hjälpflygtillståndet
* Är ett grenförbund till Svenska Flygsportförbundet (FSF) som i sin tur är ett specialidrottsförbund till Riksidrottsförbundet. Därmed är anslutna flygklubbar i formell mening idrottsklubbar med de fördelar som följer med detta.
* Leder på uppdrag av Flygsportförbundet tävlingsverksamheten inom motorflyget.
* Arrangerar möten och informerar på olika sätt så att viss samordning kan ske mellan klubbarna och erfarenheter föras över.
* Leder det ultralätta flyget i Sverige, vilket till stor del sker som från Transportstyrelsen delegerat uppdrag.
* Ger ut en proffsig flygtidning, Pilot Briefing, med fyra nummer per år som är exklusiv för medlemmar.