Tankningsinstruktioner för VFK-medlemmar
Tankning av VFK:s flygplan
Öppna nyckelskåpet och sätt i nyckeln som förvaras på nyckelknippan i respektive flygplan. Nyckeln är numrerad och skall sättas i motsvarande lås. Öppna tankningsskåpet och nollställ räkneverket, drag ut jordlinan och jorda flygplanet, starta pumpen, kontrollera tankningsmunstycket och tanka. Fyll i tankningsjournal med datum, flygplansbeteckning, tankad mängd, mätarställning, nyckelns nummer och medlemsnummer. Notera även bränsle- och oljepåfyllning i resedagboken.
Tankning av gästande flygplan
För tankning av gästande flygplan finns en särskild nyckel. Fyll i tankningsjournal på samma sätt som för VFK:s flygplan. Fyll dessutom i en faktureringsblankett, alla uppgifter, som förvaras i en pärm i bokhyllan i briefingrummet. Låt blanketten sitta kvar i pärmen som faktureringsunderlag. Det är speciellt viktigt att fullständig adress inklusive postnummer anges. Om piloten ej vet sin klubbs adress, måste han ange sin egen adress. Det blir annars jobbigt för den som fakturerar.
Tankning av Utländska flygplan
Betalning ska ske kontant med svenska kronor. Kvitto lämnas till kunden och betalningen ska redovisas till kassören snarast.
Tankning på Hässlö och andra flygfält
När Johannisberg är stängt på grund av främmande aktiviteter finns möjligheter att tanka på Hässlö. Hässlö har AVGAS 100 LL. Tankanläggning finns nedanför Hässlö Flygförenings klubbhus. För tankning på andra flygfält (inkl. Hässlö) är det eget kort/kontanter som gäller. Kvittot lämnas sedan in till kassören för insättning på TG konto. Glöm inte att notera mängden i resedagboken och spar kvitton!
Oljepåfyllning
Flaskor med flygmotorolja finns i oljerummet längst in i den vänstra hangaren.
Notera påfylld oljemängd både i drivmedelsjournalen (om du är på Johannisberg) och i resedagboken.
Öppna nyckelskåpet och sätt i nyckeln som förvaras på nyckelknippan i respektive flygplan. Nyckeln är numrerad och skall sättas i motsvarande lås. Öppna tankningsskåpet och nollställ räkneverket, drag ut jordlinan och jorda flygplanet, starta pumpen, kontrollera tankningsmunstycket och tanka. Fyll i tankningsjournal med datum, flygplansbeteckning, tankad mängd, mätarställning, nyckelns nummer och medlemsnummer. Notera även bränsle- och oljepåfyllning i resedagboken.
Tankning av gästande flygplan
För tankning av gästande flygplan finns en särskild nyckel. Fyll i tankningsjournal på samma sätt som för VFK:s flygplan. Fyll dessutom i en faktureringsblankett, alla uppgifter, som förvaras i en pärm i bokhyllan i briefingrummet. Låt blanketten sitta kvar i pärmen som faktureringsunderlag. Det är speciellt viktigt att fullständig adress inklusive postnummer anges. Om piloten ej vet sin klubbs adress, måste han ange sin egen adress. Det blir annars jobbigt för den som fakturerar.
Tankning av Utländska flygplan
Betalning ska ske kontant med svenska kronor. Kvitto lämnas till kunden och betalningen ska redovisas till kassören snarast.
Tankning på Hässlö och andra flygfält
När Johannisberg är stängt på grund av främmande aktiviteter finns möjligheter att tanka på Hässlö. Hässlö har AVGAS 100 LL. Tankanläggning finns nedanför Hässlö Flygförenings klubbhus. För tankning på andra flygfält (inkl. Hässlö) är det eget kort/kontanter som gäller. Kvittot lämnas sedan in till kassören för insättning på TG konto. Glöm inte att notera mängden i resedagboken och spar kvitton!
Oljepåfyllning
Flaskor med flygmotorolja finns i oljerummet längst in i den vänstra hangaren.
Notera påfylld oljemängd både i drivmedelsjournalen (om du är på Johannisberg) och i resedagboken.